یک ستایش‌نامه واقعی

مطلب را به اشتراک بگذارید...

معمولن آدم قدردانی هستم. حتی گاهی زیاده‌روی می‌کنم، ولی اهل تعریف و تمجید گزاف و متملقانه نیستم. باید حتمن درخورش باشد که لب به تعریف و تمجید از کسی باز کنم. به نظرم کلمات و به خصوص صفات، وزن و ارزش دارند و به همین راحتی نمی توان خرجشان کرد و چیدشان پشت سر هم.
البته که به ظرفیت‌ها هم نظر دارم. بعضی‌ها در خور تحسین و تمجیدند ولی جنبه و ظرفیتشان برای ستوده شدن پایین است و با اندکی تحسین خودشان را خراب می کنند.
یکی از آنها که بدون هیچ تردید و با طیب و اطمینان از شایستگی تمجید و ظرفیت بالای ستوده شدن، چشم‌هایم را می‌بندم و با تمام وجود ستایشش می‌کنم منیر چگینی است.
کمتر دیده‌ام آدمی که مجموعه‌ای انقدر کامل از فضائل باشد و همانقدر متواضع و فروتن.
دقیقا همان را که می‌گوید با تمام وجود زیست می‌کند و گفتار و رفتارش ذره‌ای تناقض ندارد.
دایرة‌المعارف و راهنمای عملی رشد فردی و شخصیتی است. با توشه دانش عمیق و وسیع به دور از هرگونه عُجب و کِبر.
شیفته آموختن است و آزمودن.
پژوهنده‌ای است ژرف‌کاو و یابنده‌ای است زودیاب.
غرور و خودشیفتگی را به تمامی در خود قربانی کرده و تواضع و اشتیاق رشد را به کمال در خود پرورانده.
خود را عمیقن شناخته و تکلیفش با خودش و جهانش روشن است.
بی‌نهایت پذیراست و شنوا، دو گوهری که این روزها بسیار کمیابند.
خود را پنهان نمی‌کند، همان است که می‌نماید.
ضعف‌هایش را خریدار است و حُسن‌هایش را انفاقگر.
بی حد نقدپذیر است و به ظرافت منتقد.
خودبسنده است و خودساخته.
به طرز اعجاب‌آوری صبور است و بردبار.
امین است و معتمد.
هوشمند است و هوشیار.
زمان‌شناس است و نکته‌سنج.
همدل است و رَوادار.
بی‌حد تلاش‌گر است و کوشا.
وظیفه‌شناس‌ است و مسئولیت‌دان.
دقیق است و رقیق.
خوشدل است و مشفق.
خیرخواه است و خیرگستر.
آموزنده است و آموزاننده.
پاکباز است و فیاض.
گشاده‌روست و گشاده‌دست.
تحلیل‌گر است و تبیین‌گر.
شجاع است و جسور.
خوش‌گفتار است و کم‌گو.
راست‌کردار است و خوش‌پندار.
شوخ‌طبع است و خوش‌طبع.
بر عهدش ماندگار است و بر خواسته‌اش استوار.
حافظه‌اش غبطه برانگیز است و دانسته‌اش رشک برانگیز.
بی ذره‌ای حسادت و بددلی و تظاهر.
بی ذره‌ای بخل و حرص و تفاخر.
بر دانش و توان خود آگاه است و با تواضع بیجا پنهانش نمی‌کند.
ارزش خود و آنچه دارد را می‌داند و بهای داشته‌اش را می‌پردازد.
آموزگار است به تمام معنا و معلم است و مربی به تمام اوصاف.
عیب هم حتمن دارد مخصوصن وقتی گرسنه باشد، ولی در برابر این همه حُسن، ذره‌ای است در برابر اقیانوس.

جستجوی مطالب

جدیدترین مطالب

عضویت در خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *